Д о сравнително скоро спортният седан беше гордостта на автомобилните ентусиасти. Класическите спортни седани от BMW, Audi, Mercedes-AMG и още много марки, съчетаваха практичност със скорост, пъргавина и ангажираност на водача. Но според Autoblog, сегментът сега е под сериозна заплаха. Сред причините са по-тежки автомобили, рязане на разходи, променящи се регулации и променящи се вкусове на купувачите.
Съвременните спортни седани стават все по-тежки и по-сложни. Често за да отговорят на регулаторните изисквания, изискванията за безопасност, емисиите и потребителските характеристики. Например новата версия на BMW M5 тежи около 2250 килограма и е оборудвана с хибридно задвижване. Голяма разлика от по-лекия и по-суров E28 M5 отпреди десетилетия. По подобен начин, настоящото поколение на Audi S5 е загубило част от лекотата си в сравнение с по-старите модели.
Този стремеж към модернизация, воден до голяма степен от необходимите функции за безопасност и сложните хибридни системи, води до намаляване на производителността и в някои случаи до автомобили, които се представят по-слабо от своите предшественици. Производителите влошават това, като въвеждат намаляване на разходите чрез споделяне на части между моделните линии, което води до хомогенизирана динамика на шофиране и компромиси в качеството на материалите. В много случаи резултатът е по-тежка кола, която се усеща по-малко изискана, по-малко динамична и по-скоро като поредния седан, а не като инструмент за водача.
Истината е, че апетитът на пазара се е променил. Седаните вече представляват по-малко от 20% от новите регистрации в САЩ, докато SUV-овете заемат близо 60% от пазарния дял. Потребителите до голяма степен са привлечени от високия просвет и възприеманата полезност на кросоувърите, оставяйки спортните седани все по-маргинализирани.
Докато някои настоящи модели все още се придържат вярно към традициите, като например BMW M3 и топ вариантите на Blackwing на Cadillac, дългосрочната жизнеспособност на сегмента на двигателите с вътрешно горене е несигурна поради променящите се стандарти за емисии. Мощният петцилиндров двигател в Audi RS3, например, е малко вероятно да отговаря на бъдещите разпоредби.
Може ли EV да спаси спортните седани
Някои коментатори посочват EV като потенциално спасение: седаните, задвижвани с батерии, вече демонстрират впечатляваща производителност и мигновен въртящ момент, често превъзхождайки сравними ДВГ модели по ускорение и плавност. Автомобили като Tesla Model 3 Performance или предложения от Lucid и BMW, намекват, че този път е осъществим.
Електромобилите обаче добавят тегло. Батериите са тежки, което може да притъпи управлението и да обезсмисли някои предимства на динамиката на „спортен седан“.
По този начин, макар електрификацията да може да запази идеята за спортен седан – бърз, способен, с четири врати, тя също така рискува да го превърне в поредния тежък, сложен и скъп автомобил. Без силен ангажимент за олекотяване и ориентирано към водача инженерство, електрическите седани може да се окажат толкова компромисни, колкото и сегашните с двигатели с вътрешно горене.
Загива ли спортният седан? Все още не, но със сигурност е застрашен. Между регулаторния натиск, намаляването на разходите, увеличаването на теглото и променящите се пазарни вкусове, класическата рецепта за вълнуващ четириврат спортен автомобил е по-трудна от всякога за постигане.
Ако сегментът оцелее, това вероятно ще стане чрез смело преосмисляне: лека конструкция, безкомпромисна динамика, може би електрифицирани силови агрегати и подновен фокус върху това, което наистина е важно за любителите на шофирането. Алтернативата? Спортният седан се превръща в нишов спомен от отминала епоха.